العربیه   English   فارسی
ارتباط با ما سوالات متداول مقالات تصاویر درمانهای غیر جراحی درمان جراحی ریزش موی سر درباره ما
کلینیک ترمیم و کاشت موی دکتر عباسی

نکته روز

يك سر كم‌پشت و طاس بمراتب زيباتر و بهتر از يك سر كاشته شده با نماي غيرطبيعي و نازيبا مي‌باشد.

عضو عال بین الملی جراحی ترمیم مو
ISHRS
حمایت از مؤسسه محک
درمانهای غیر جراحی
قبل از درمان، باید حتماً به یك پزشك متخصص پوست و مو مراجعه و علت ریزش موی سر پیدا شود، چرا كه تمام ریزش های مو و كم پشتی و طاسی ها درمان واحد ندارند.
در حال حاضر درمانهای مختلف موضعی و خوراكی در مقایسه با گذشته وجود دارند. تعیین نوع دارو و یا مخلوطی از دارو كه برای شما مناسب باشد بستگی به سن، جنس، تشخیص علت ریزش موی سر و میزان ریزش مو ی شما دارد. برای خیلی ها، بهترین نتایج با توأم كردن درمانهای طبی و جراحی كاشت مو به دست می آیند.
از میان محصولاتی كه برای درمان ریزش مو به كار می روند، تنها دو دارو هستند كه به تأیید FDA رسیده اند: محلول های مینوكسیدل و داروی خوراكی فیناستراید.
هر دوی این داروها در صورتی كه پس از تشخیص پزشك تجویز شوند، در درمان ریزش مو مؤثر هستند.

فیناستراید (Finastride)
دارویی است كه به صورت انتخابی فعالیت 5- آلفاردوكتازتیپ II را مهار میكند. آنزیمی كه برای فعالیت بعضی هورمونهای آندروژنی لازم است. فولیكول های مو و غدد چربی در پوست نسبت به هورمونهای آندروژنی حساس هستند.
قوی ترین هورمون آندروژنی، تستوسترون است كه در داخل سلول های حساس توسط 5- آلفاردوكتاز تبدیل به دی هیدروتستوسترون شده و روی سلول اثر می گذارد. مردان با سطح عادی یا بالای تیپ II این آنزیم، بیشتر احتمال دارد كه ریزش موی تیپ مردانه و بزرگی خوش خیم غدة پروستات پیدا كنند. فیناستراید كه این آنزیم را مهار می كند، ابتدا برای درمان بزرگی خوش خیم غدة پروستات به كاری می رفت. به دنبال استفاده از آن، اثر بخشی آن در درمان ریزش موی تیپ مردانه مشاهده و ثابت گشت.
هیچگونه مدرک علمی اثبات شدهای وجود ندارد که بگوید فیناستراد می تواند در درمان ریزش موی تیپ زنانه موثر باشد. فیناستراید می تواند روی جنین پسر یك خانم اثر نامطلوب داشته باشد و به همین علت در خانم های باردار و یا خانم هایی كه احتمال باردار بودنشان در طی دورة درمان می رود، تجویز نمی شود.

مینوكسیدیل (Minoxidil)
دارویی كه به صورت محلول های 2% و 5% به صورت موضعی استفاده می شود. بدون نسخه به فروش می رسد، ولی بهتر است تحت نظر پزشك متخصص پوست و مو استفاده شود.
در خانمها بیشتر از آقایان مؤثر است ولی علت آن مشخص نیست. تنها مینوکسیدیل 2% توسط FDA برای خانمها تأیید شده ولی مداركی دال بر مؤثر بودن محلول 5% آن نیز گزارش شده است. ماینوکسیدیل در ابتدا برای كاهش فشار خون تجویز می شد ولی معلوم شد كه در درمان ریزش موی تیپ مردانه نیز مؤثر است. مینوكسیدیل با اتساع عروق و تاثیر بر روی سرعت تقسیم سلولی روی رشد موها اثر می گذارد و هیچ تأثیری روی هورمونهای مردانه ندارد. این درمان در شروع ریزش و ریزش کم وسعت ، مؤثرتر است تا در موارد طول كشیده و وسیع. اثرات آن در همة افراد یكسان نمی باشد.
مینوكسیدیل روی نواحی مركزی و قله پوست سر بیشتر از قسمت جلو اثر دارد و روی موهایی كه در فاز رشد (آناژن) هستند، بیش از فاز استراحت (تلوژن) مؤثر است و روی موهای نازك و كركی و موهای خشن هر دو مؤثر است.
هنگام استفاده از مینوكسیدیل، ریزش مو(مو های در فاز استراحت) ممكن است برای مدت كوتاهی بیشتر شود. این اثر، موقتی بوده و موهای ریخته شده، طی هفته های بعد مجدداً رشد می كنند. در صورت مؤثر بودن، استفاده از مینوكسیدیل تا آخر عمر باید ادامه داشته باشد و با قطع دارو، تمام موهای رشد كرده طی 6-3 ماه خواهند ریخت.
ضمناً از مینوكسیدیل می توان به عنوان درمان مكمل پس از كاشت مو استفاده كرد.
اثرات جانبی مینوكسیدیل كم و جزئی هستند (تحریك و خارش موقت پوست), كاهش فشار خون با استفاده از نوع موضعی پیش نمی آید. احتمال رشد موهای زائد در صورت می رود كه معمولاً به علت تماس اتفاقی دارو با پوست صورت و علت نامشخص دیگر است.

اضافه كردن مو و جایگزینی بدون جراحی
بعضی از مردم اثری بیشتر از درمان طبی و جراحی می خواهند. بعضی نیز نمی خواهند عمل جراحی كنند و روشهای جایگزینی را ترجیح می دهند. افرادی كه به صورت ژنتیكی فاقد مو در بدن می باشند، كاندیدای مناسبی برای كلاه گیس های موجود می باشند. سایر روش ها چون افزودن و بافتن مو برای كسانی كه موی كم پشت دارند، مناسب است. بافتن مو به موهای موجود مستلزم نگهداری و مراقبت طولانی می باشد. شستن و شامپو كردن مرتب برای جلوگیری از شورة سر لازم است.
كاشتن موی مصنوعی در پوست سر از 30 سال پیش وجود داشته است و در حال حاضر از طرف انجمن كاشت مو به علت عوارض زیاد آن ممنوع شده است. اگرچه در بعضی از كشورها از این روش هنوز استفاده می شود.

صفحه نخست | درباره ما | ریزش موی سر | درمان جراحی | درمان غیر جراحی | تصاویر | مقالات | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما